Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Wat is een goede reclame?

Je wilt reclame maken, maar bent verre van tevreden over wat je tot nu toe terugkrijgt van je bureau of marketeer. Het kost veel geld en ziet er mooi uit, maar dat beloofde rendement zie je nog steeds niet terug. En dat is wel waar je het voor doet: je wilt investeren in meer omzet, maar het lijkt maar niet te lukken. Wat is dan wél goede reclame? In dit blog krijg je 5 aandachtspunten om op te letten als je anderen jouw reclame laat maken.

Reclame moet rendement opleveren

Je bouwt jaren aan de reputatie van je merk, zodat jouw doelgroep je herkent, waardeert en het kosten-baten-plaatje van je campagnes steeds gunstiger uitvalt. Maar wees scherp op fouten. Het komt nogal eens voor dat een reclame zijn doel mist.

Dit gebeurde bijvoorbeeld met de reclame van Dove in 2017, waarbij een donkere vrouw wit werd na het wassen met Dove. Of de reclame van Nivea waarin de slogan ‘White is Purity’ werd gebruikt. Wanneer een reclame-uiting als racistisch wordt gezien, maak je je als bedrijf natuurlijk niet geliefd.


Nivea maakte een fikse fout met de associaties rond racisme en wit

Het kan ook fout gaan in vertalingen. Zo heeft KFC ooit een reclame creatief doorvertaald naar het Chinees, waardoor de populaire uitdrukking ‘Finger Lickin’ Good’ werd vertaald naar ‘We eten je vingers eraf’.

Dit zijn de extremen natuurlijk, maar dagelijks zijn er kleinere fouten te vinden in de reclames om ons heen, met het gevolg dat een reclame niet aanslaat en niet het beoogde effect heeft.

Hoe zorg je nou dat jouw reclame-uiting wel haar doel behaalt? Met deze blog geef ik jou 5 aandachtspunten die je aan je online marketeer kunt meegeven. De punten zorgen ervoor dat je reclame ook echt zijn doel behaalt. Dat het bijvoorbeeld leads binnenbrengt, de verkoop stimuleert of je merk meer eenheid en herkenning geeft.



5 aandachtspunten voor succesvolle reclames


1. Focus op resultaat voor je klant

Zorg dat de uiting gaat over wat je bedrijf voor de klant kan betekenen. Het gebeurt vaak dat bedrijven en marketeers blijven ‘hangen’ in waar zij zelf voor staan en wat ze doen. Een paar voorbeelden op een rij:



Spoiler-alert: dat is niet interessant voor jouw potentiële klant. Een potentiële klant bekijkt een reclame met de vraag: ‘What’s in it for me?’. Wordt deze vraag niet beantwoord, dan is er grote kans dat de boodschap niet blijft hangen. Zorg dat mensen hun probleem of behoefte herkennen in de reclame-uiting.

“Stop met verkopen. Begin met helpen .”
- Zig Ziglar, Sales Specialist

Dus in plaats van te beginnen met: ‘Wij staan voor…’, highlight je een probleem dat je kunt oplossen of verlangen dat jouw doelgroep heeft die jij kan waarmaken. Als je je ontwerpen/campagnes terugkijkt, probeer dat dan door de ogen van je doelgroep te doen. Spreken de voorbeelden hen aan, kunnen ze er zich in herkennen, voelen ze er iets bij?

Als voorbeeld nemen we een klusbedrijf. Die zegt op de website:


‘Wij hebben gereedschap voor iedere klus’.

Klinkt concreet, maar een klant voelt zich nu niet geroepen om te gaan shoppen. Als je dat al verandert in:


‘Gereedschap voor iedere klus vind je bij ons’.

Dan wordt de klant rechtstreeks aangesproken en zal die zich sneller geroepen voelen om langs te gaan.


Of in plaats van:


‘‘In deze afdeling vindt u onze Wisbordjes. We verkopen inmiddels zo’n 25 verschillende Wisbordjes. Keuze genoeg dus!’


Maak je het concreet en to the point met:


‘U wilt notities maken op duurzaam materiaal. Gebruik deze wisbordjes in 20 verschillende soorten, maten en kleuren. Inclusief uitwasbare wisbordstift.’


2. Eerste indruk is raak

Zorg dat je koptekst klopt en staat als een huis. En dat deze tekst tegelijkertijd uitnodigt en herkenbaar is voor de klant. Probeer niet betweterig, dwingend, negatief of betuttelend over te komen. Overlaad je klant niet met (onnodige) informatie. Je hoeft niet volledig te zijn, maar uitnodigend.
In plaats van vertellen waar je bedrijf zit, zoals: ‘Welkom bij…, uw specialist aan …', en dan een plek, zoals het water, de Domtoren of de kust, kun je beter ingaan op welk probleem je voor je klant oplost.

In een split-second maakt jouw potentiële klant de afweging om de reclame af te kijken/luisteren of om op de actieknop te drukken. Als het niet goed voelt haken potentiële klanten af.


De eerste indruk moet raak en in de roos zijn, anders haakt je doelgroep af.

3. Afbeelding ondersteunt

Gebruik je afbeeldingen, zorg dan dat de afbeelding bij de tekst past: het plaatje moet bij het praatje passen. We willen namelijk dat een reclame-uiting klopt en duidelijk is voor de potentiële klant. Laat je je lezer in verwarring achter, dan is de kans groot dat deze niet tot kopen over zal gaan. Verwarring = afhaken.


Het plaatje moet je praatje ondersteunen, anders zaait het verwarring en is de aandacht van je klant weg.

Een voorbeeld van een fysiotherapeut:

Die is gehuisvest in een herkenbaar pand voor de mensen in de buurt. Als je hun website opent zie je dat pand op de voorpagina, maar het is veel efficiënter om hier een foto te plaatsen van wat het bedrijf aanbiedt en welk probleem het van de klant oplost.


4. Heldere tekst

Schrijf actief en to-the-point. Niemand houdt van wollige teksten. Hoe hou je je teksten actief?

  • Door overbodige details weg te halen
  • Door kritisch naar je bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden te kijken (verduidelijken of vertragen ze?)
  • Door de lijdende vorm te vermijden
  • Door afkortingen te verwijderen
  • Door geen woorden als: zouden, kunnen, worden, mogelijk, misschien, wellicht, eigenlijk te gebruiken.


5. Concreet en voorstelbaar

Vermijd vakjargon of abstracte taal. Probeer je teksten te lezen door de ogen van je doelgroep, die geen voorkennis heeft. Begrijpen zij het ook? Is er extra uitleg nodig? Zijn er details of woorden die verwarren, haal ze dan weg. Ook hier geldt: verwarring = afhaken.


Voorbeeld van een magnetron aanbieder


‘3D technologie; de revolutionaire 3D technologie zorgt voor de verdeling van microgolven in de magnetron. Microgolven die in een driedimensionaal patroon bewegen, verwarmen het gerecht op een evenwichtige manier, wat zorgt voor gelijkmatige bereiding van gerechten, met maar één druk op de knop.’

Reclametekst over rozemarijn brood uit de oven.
Met deze checklist in de hand maakt jouw marketeer of bureau je reclame-uitingen zo effectief mogelijk. Geen verwarring, miscommunicatie of blunders voor jouw bedrijf!

6. Zo maak je je reclame effectief

Nu je al je marketing checkt met de tips uit dit blog, wil je ook dat de images steeds aantrekkelijk en raak zijn. In de gratis online training ‘Effectief reclame maken’ ontdek je op welke 7 punten professionele reclamemakers letten. Gebruik hun learnings en voorkom zo dat jij of je bureau de plank nét misslaat. Schrijf je hier gratis in voor deze online reclametraining.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.