Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Effectieve positionering op duurzaamheid

Duurzaamheid is een noodzakelijke randvoorwaarde voor bijna alles. Sustainability wordt ook een steeds populairder onderwerp waarop bedrijven zich positioneren. Hartstikke goed natuurlijk, maar hoe ga jij qua imago van jouw MKB-bedrijf om met duurzaamheid? Klopt binnen met wat je naar buiten toe uitstraalt, en andersom? Is positionering op duurzaamheid of bepaalde SDGs voor elk bedrijf succesvol? In dit blog gaan we dieper in op duurzame positionering. Over wat het is en hoe je het toepast op je eigen bedrijf.

Steeds meer oog voor duurzaamheid

We zien steeds meer de effecten van klimaatverandering. Denk maar aan die mooie zomerdagen die we nog hadden in oktober van 2022. Lekker natuurlijk (en handig met die hoge energieprijzen), maar extreem en veroorzaakt door onze keuzes die de aarde steeds verder opwarmen. Dit soort voorbeelden zien we bijna dagelijks in het nieuws voorbijkomen.

Door al die aandacht zien steeds meer consumenten het belang van duurzame keuzes en duurzame bedrijven. Zij zijn meer en meer bereid om extra voor die duurzame keuzes te betalen. Bij de keuze voor energiemaatschappij let 76% van de consumenten op de maatschappelijke impact van het bedrijf. Bij supermarkten 68% van de consumenten dat.


Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol bij de aanschaf van producten of diensten.

Bron: Monitor Merk & Maatschappij, 2022

Wat is een duurzame positionering?

Een duurzame positionering is een positionering die vanuit je waarden, je haarvaten, je diepste drive en kern van je bedrijf komt. Waar ga je voor en waar sta je voor? Dát vormt je merk.


Duurzame acties binnen het bedrijf

Een duurzaam bedrijf houdt in zijn bedrijfsvoering rekening met de effecten op haar werknemers, het milieu en de maatschappij. De sustainable development goals die over de hele wereld als richtlijnen gelden, helpen daarbij om focus aan te brengen.

Een duurzaam bedrijf biedt bijvoorbeeld innovatieve of energiezuinige producten aan of speelt in op de groeiende vraag naar hernieuwbare energiebronnen. Het duurzame kan ook zitten in goede arbeidsomstandigheden, maatschappelijke betrokkenheid en het actief werken aan het terugdringen van de ecologische voetafdruk. Dat kun je op allerlei manieren doen, zoals:

  1. je afval als grondstof verkopen,
  2. je pand energiearm te maken,
  3. van je pand of distributiecentrum een energiecentrale voor de wijk maken,
  4. overgaan op duurzame energie,
  5. alleen te werken met partners, leveranciers en distributeurs die ook duurzaam werken,
  6. diversiteit op de werkvloer te vieren en te benutten,
  7. te investeren in projecten die bomen planten, honger of ongelijkheid tegen gaan,
  8. gezond en lokaal voedsel te serveren in je kantine
  9. en ga zo maar door.


De lijst met wat je kunt doen is eindeloos. Duurzame adviseurs helpen om alles wat je doet te vertalen naar een duurzaam alternatief. Laat je verrassen. Het wordt er leuker van, voor jou en je personeel.


Van duurzame acties naar duurzame positionering

60% van de bedrijven is actief bezig met het thema duurzaamheid, maar slechts 5% heeft de duurzame operatie helemaal op orde (de Nationale ESG-barometer, 2022). Wist je bijvoorbeeld dat PostNL bezorgt met netto nul CO2? Nee? Wij ook niet.
Dit komt doordat PostNL zich, anno 2023, niet positioneert op duurzaamheid, wat in onze ogen erg zonde is. Als jij een duurzaam bedrijf hebt, is dit het moment om die duurzame kartrekker te worden en in je positionering te focussen op duurzaamheid.


Imago of no-brainer?

Duurzame positionering betekent dat je als bedrijf communiceert over je inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Hiermee laat je zien dat je écht wilt bijdragen aan een betere wereld. Veel bedrijven vinden dit zo’n no-brainer, zo’n logische voorwaarde voor groei, dat ze zich er niet op willen positioneren.

Duurzaam en circulaire bedrijfsvoering moet immers de standaard zijn. Wet- en regelgeving en internationale afspraken dwingen het ook af. Toch liggen hier kansen.

Denk goed na over wat je communiceert: practice what you preach. Zorg ervoor dat je boodschap krachtig én overtuigend is, zodat je in het hoofd van je (potentiële) klant komt en nooit weer verdwijnt.


Keuze voor duurzaam versterkt je marktpositie

In een recente studie, Kapitana et al. (2019), is de relatie tussen bedrijfsduurzaamheid en marktpositie onderzocht. Hiervoor gebruikten de onderzoekers data van meer dan 1.600 bedrijven in de Verenigde Staten over een periode van 10 jaar (2008-2017).

De conclusie: er is een sterke positieve correlatie tussen duurzaamheid en marktaandelen. Dit betekent dat bedrijven die zich richten op duurzaamheid doorgaans ook beter presteren op de financiële markten. Dat betekent niet alleen jezelf positioneren op duurzaamheid, maar het ook in al je processen zijn.


Duurzame voorbeelden

Je ziet steeds meer grote spelers de omslag maken naar een duurzame positionering. Denk aan G-Star die voor de RAW-lijn plastic uit de oceaan haalt en daar hippe jeans van maakt. Maar ook IKEA profileert zich steeds zichtbaarder als de duurzame retailer. Nederlandse consumenten zien IKEA dan ook al jaren als de duurzaamste retailer van Nederland (Sustainable Brand Index, 2022).

Ook vanuit het MKB zie je de duurzame bedrijven de markt veroveren. Denk maar aan de Vegetarische Slager die vleesvervangers maakt waardoor minder dieren gegeten worden en daardoor minder CO2-uitstoot. Of wat dacht je van Tony Chocolony, die als missie heeft om 100% slaafvrije chocolade de norm in deze industrie te maken? Twee voorbeelden van een duidelijke en effectieve positionering op duurzaamheid. Ze staan beiden niet voor niets aan de top van de Sustainable Brand Index 2022.


Duurzame positionering goed voor iedereen?

Toch zie je dat niet ieder bedrijf gaat voor een positionering op duurzaamheid. Dat heeft ook te maken met het feit dat deze positionering nieuw terrein is. Mensen in bestaande bedrijven vinden het eng om het bekende los te laten en vol te gaan voor het onbekende. Bedrijven weten vaak niet of ze draagvlak kunnen creëren bij werknemers en stakeholders. Bovendien denken sommige bedrijven dat een circulaire bedrijfsvoering duurder of moeilijker zou zijn, terwijl al vaker duidelijk is geworden dat deze move noodzakelijk is voor het voortbestaan van bedrijven én voor een gezonde planeet.

Maar, zou jij het geloven als Shell zich opeens als duurzaam positioneert? Of BP? Herinner je je nog die grote milieuramp in 2010 in de Golf van Mexico? Deze bedrijven doen nu dingen die duurzaam zijn en die helpen aan een duurzame toekomst. De vraag is of je het als bedrijf tot in je haarvaten waarmaakt. En of jouw publiek het accepteert en je bedrijf gaat ervaren als een duurzaam bedrijf.


Hoe zet je je duurzame positionering op voor jouw bedrijf?

Wil jij met je MKB-bedrijf duurzaam ondernemen en jezelf als duurzaam positioneren, dan is het belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen.


  1. 1. Geloofwaardig zijn, ook wat betreft duurzaamheid.
  2. 2. Je milieu-impact neutraal of zelfs positief maken
  3. 3. Zorgvuldig overwegen wie je als stakeholders kiest.
  4. 4. Efficiënt en circulair omgaan met grondstoffen en energie.
  5. 5. Een volledig duurzame bedrijfsfilosofie en bedrijfsvoering naleven.

  6. Heb jij de knop omgezet en wil je in je positionering en marketing ook volledig duurzaam werken? Neem contact met ons op.

    Dan bespreken we hoe je met behoud van resources meer betekent voor je werknemers en klanten.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.